Az egyéntől a szervezetekig – A Gordon & T.A. Szupervízor Akadémiájának bemutatása

A szakmaközi szupervízió többé nem vízió

Öröm tapasztalni, hogy egyre ismertebb gyakorlattá vált ma már bizonyos szakterületeken a szupervízió. Sok kolléga jár szupervízióba azért, hogy szakmai munkáját még hitelesebben és eredményesebben végezhesse.

Az elmúlt évek számtalan bizonytalansága és változása közben felismertük, hogyha a szupervízió ennyire univerzálisan képes támogatni a szakmai és szervezeti folyamatokat, akkor érdemes lenne minél szélesebb körben elérhetővé tenni. 

Úgy gondoltuk, hogy az üzleti életben is égető szükség lenne ilyen professzionális személyiségfejlesztő eszközre, amely támogatja a tudatos vezetők és szervezeti szakemberek hosszútávú mentális egészségét, szakmai miértjeik, elakadásaik mélyebb megértését, növelve az egész szervezet teljesítményét és stabilitását, csökkentve a kiégést és fluktuációt.

Ezért hoztuk létre Magyarország első nemzetközileg elismert (EASC) szakmaközi szupervízor képzését. 

Hazai és nemzetközi oktatóink sok éves humán-szakemberképző tapasztalattal rendelkeznek. Kétéves programunk felkészít az Európai Szupervíziós Társaság (Association for Supervision and Coaching, EASC) minősítő vizsgájára, mellyel nemzetközi okleveles szupervízor képesítés szerezhető. 

A képzésünk célcsoportját tanácsadók, vezetők, felnőttképzési szakemberek, trénerek, coachok és egyéb érdeklődők képezik. A résztvevők már nem pályakezdők, hanem valamennyien tapasztalt szakemberek, akik egymástól is sokat tanulhatnak. 

Képzésünk a szervezet fejlesztés alapjain túl a pszichológiai irányzatok sokszínű tárházából válogat és alkalmazza egy-egy módszertan elemeit. Nagyban támaszkodik a résztvevők tapasztalataira, meglévő kompetenciáira. A képzés folyamán a leendő szupervizorok a saját élménytől, személyes szupervízor tapasztalatszerzéstől jutnak el a szupervízió elméleti kérdéséig. Kiemelkedő törekvésünk, hogy hallgatóink sokféle szervezettel és azok működésmódjával ismerkedjenek meg.

Szakma-specifikus szupervízorok, pszichológusok, szociális szakemberek gyakran terápiás mélységig foglalkoznak a saját szakmájukhoz köthető esetekkel. Ennek számos előnye van, hiszen egy adott területen specializálódott szupervízor jól ismeri azt a konkrét terepet, amin dolgozik, ismeri a leggyakrabban előforduló nehézségeket, elakadásokat.

Vannak azonban olyan egyéb területek – és a üzleti szféra is pont ilyen -, ahol nem szükséges terápiás szintig eljutnia a szupervízornak. Fontos azonban, hogy rendelkezzen megfelelő szervezetelméleti ismeretekkel. Ismerje meg a különböző szervezetek kultúráját, belső folyamatainak jellegzetességeit és egyéb vezetési dilemmákat. Így üzleti közegben is magabiztosabban tudjon mozogni. 

Az előbb említett szempontok mind-mind azt a célt szolgálják, hogy hallgatóink szakmai palettája és terepkompetenciája szélesedjen.

A képzés során sok jó tapasztalatunk született arról, hogy teljesen különböző területekről érkező szakemberek “kívülről”, milyen hatásosan és objektíven tudnak rávilágítani a nem feltétlenül szakterületükhöz tartozó kérdésekre is. Mindez teljesen új perspektívát és megértést tud adni egy-egy nehéz helyzethez és a szakmai fejlődéshez.

Ennek szemléltetésére álljon itt egy példa:

A képzés során az egyik szervezetfejlesztő hallgatónk ismertette egy multinacionális cég vezetőjével kapcsolatos dilemmáját. Sok éves tapasztalata ellenére sem boldogult a problémával és mindezt  saját szakmai kudarcaként értékelte. A csoportunk másik hallgatója,- aki családterapeuta-, a beszélgetés során egyszer csak kívülről észlelt egy érdekes, de fontos  működési diszfunkciót és rákérdezett, hogy az miért is „így működik ” a cégnél. A szervezetfejlesztő kolléga megdöbbenve konstatálta a kérdést. Olyan váratlan, mégis találó szempontot kapott, amire korábban nem gondolt volna és ezáltal új megvilágításba került saját működése és a vezetői probléma is .

A szupervízor, amellett, hogy azt vizsgálja az ügyfele működése hogyan segíti személyes munkáját, fejlődését, mentálhigiénéjét, emellett arra is ránéz, mindez hogyan hat hosszútávon az egész szervezet működésére, változására és fejlődésére. Tehát a „szervezeti szemüveg” is jelentősen szerepet kap a szupervízor fejlesztési munkájába.

A képzésünkön résztvevő leendő szupervizorok ezáltal, bármely szakmai területen helyt tudnak majd állni, akár EASC (Association for Supervision and Coaching) tagjaként nemzetközi szintéren is.

 

#gordonta, #szupervízió, #önismeret, #tranzakcióanalízis, #szervezetfejlesztés, #vezetőfejlesztés, #nemzetközi, #coaching

 

 

Szerzők: 

Vízi Beáta, Szakmai vezető, Gordon &T.A. 

Szalai-Taskó Barbara, Ügyvezető, Gordon &T.A.

Linkek:

https://gordonta.hu/kepzesek/szupervizor-kepzes/

https://szupervizorok.hu/rolunk/tagsag/tagjaink/details/5/357