Alapadatok

Szervezet neve:
Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok Társasága
Jogi státusz:
Egyesület
Statisztikai számjel:
18635346 7220 529 01
KSH azonosító:
253478
Adószám:
18635346-1-41
Bírósági nyilvántartási szám:
Pk.60043/1996
Bíróság neve:
Nógrád Megyei Bíróság (Balassagyarmat)
Bírósági nyilvántartásba vétel:
1996.11.15.
Civil szervezet jogállása:
közhasznú
Közhasznúság bejegyző végzés száma:
56
Közhasznúság nyilvántartásba vétel ideje:
2003.10.27.
Hivatalos képviselő:
Timár Noémi
Székhely:
1024 Budapest, Keleti Károly utca 19. III. em. 1.
Levelezési cím:
1024 Budapest, Keleti Károly utca 19. III. em. 1.
Bankszámla:
10405004-50526771-69861007 K&H

 

Etikai kódex

Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok Társasága (a továbbiakban: Egyesület)

Preambulum

A szupervízió módszerének széles körű alkalmazása az élet különböző területein szükségessé tette azoknak az etikai alapelveknek és szabályoknak az újragondolását, amelyek a szupervízió szakmai módszerét, szemléletét és értékrendjét kodifikálják.

Az Etikai Kódex célja, annak a normarendszernek a megfogalmazása, amellyel szavatolható a szupervizorok szakmai tevékenységének gyakorlása, a szupervízióban résztvevők méltóságának védelme, illetve a szupervízió, mint szakma morális alapjainak biztosítása.

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RÉSZ

I. 1. Etikai Kódex hatálya
  1. Az Etikai Kódex hatálya kiterjed minden egyesületi tagsággal rendelkező szupervizorra.

2. Az Etikai Kódex alapelvei és normái irányadóak minden egyesületi tagra, továbbá mindazokra a szakemberekre ajánlásként vonatkoznak, akik szupervizorként a szupervízió módszerével dolgoznak.

3. Tekintettel arra, hogy a szupervizorok különböző alapvégzettséggel szereznek jártasságot a szupervízió módszerében, így mindenkire az egyéb szakmájuk szerinti Etikai Kódexek is érvényesek

I. 2. A szupervízió

4. A szupervízió önálló szakma. A szakmai személyiség karbantartását és fejlesztését szolgáló hivatás.

5. A szupervízió az önreflexiót középpontba helyező, a konkrét szakmai tevékenységből kiinduló és ahhoz visszacsatoló tanulási folyamat, amely a szakmai személyiség fejlődésének változását szolgálja.

6. A szupervízió olyan lélektani munkaforma, amelyben a kliens mint szakember vesz részt, fókuszában a szakmai személyisége áll, bármely szakterületről, szerepből érkezzen is.

7. A szupervízió munkafolyamatában a szupervizált hivatásszemélyisége, szakmai szerepe: az egyén és a szervezet; a szakmai feladat és az individuum találkozásának témái jelennek meg.

8. A szakmai személyiségfejlesztés törekvése, hogy azokat a belső és külső képességeket, reagálás- és viszonyulásmódokat, viselkedési formákat fejlessze, erősítse meg, amelyek a hivatásgyakorlásban és az ehhez szükséges lelki kondíció, illetve személyiségállapot fenntartásában meghatározó szerepet játszanak.

9. A szupervízió alkalmazható minden olyan szakmai területen (egyénileg, szervezeti keretek között, intézményekben, munkafolyamatokban), ahol a személyek közötti együttműködés megjelenik.

10. A szupervízió három alapvető munkaformája: egyéni-, csoport- és teamszupervízió.

11. A szupervízió alapját a céltudatos tapasztalati tanulás képezi. A szupervízió folyamán a munkáját végző szakember kapcsolati működési képességére, valamint az elakadásainak, a vakfoltjainak megértésére helyeződik a hangsúly.

12. A szupervízió elsősorban tanulási, változási kísérést, támogatást tölt be; nem vállal adminisztratív kontrollfunkciót a szupervizált szakmai tevékenységével kapcsolatban.

I. 3. A szupervizor

13. A szupervizor olyan szakember, aki erre speciálisan képzett, felsőfokú szakirányú végzettséget szerzett, függetlenül attól, hogy mely területen rendelkezik alapdiplomával.

14. A szupervizor tisztelettel fordul embertársai felé. Tiszteli kliensét, szupervizor társát, szakmai közösségét és önmagát.

15. A szupervizor megkülönböztető jegye abban az integrált szakmaiságban írható le, amely ötvözi egyfelől a humán-foglalkozásúak általános szakmai kompetencia-követelményeit ugyanakkor tiszteletben tartja a tevékenység határát, a munka(mód) terét saját és kliense(i) tekintetében egyaránt. Másfelől a szupervizor a szakmai határok kialakítása során figyelembe veszi az együttműködés, a munkacél, valamint a sajátos szervezeti kontextus jellemzőit. Így a szupervizor szakmai identitásának részét képezik a szervezetszociológiai, szervezetpszichológiai szempontok, a pszichoszociális problémák tágabb összefüggésbe helyezése, valamint a perspektívaváltás képessége.

16. A szupervizor módszertanában eklektikus és improvizatív eszközökkel dolgozik, a keretek szabta higgadtság érzékeny objektivitásával.

17. A szupervizortól minden helyzetben és térben elvárható, hogy a szakma alapját képező, önreflektív módon és ennek felelősségével nyilvánuljon meg és saját tanulási folyamatát se tekintse befejezettnek.

18. A szupervizorok saját szakmai hitelességük érdekében kiemelten és folyamatosan szükségesnek tartják önmaguk kontroll- és peer-szupervíziós munkájának fenntartását.

19. Az Egyesület tagjai az Etikai Kódexet magukra érvényesnek fogadják el, és ennek szellemiségében végzik és védelmezik a szakmai tevékenységet.

20. Az Egyesület tagjai nyitottak az együttműködésre, szakmai egyeztetésre minden olyan személlyel, egyesülettel, szervezettel, intézménnyel, amelyek a szupervízió szellemiségét, emberképét magukra nézve alapnak tekintik.

I. 4. Az Etikai Kódex értékrendje

21. Az Etikai Kódexben rögzített értékrend az Egyesület és a szupervizor szakma humanisztikus és rendszerszemléletén alapul.

22. A szupervizor minden embert egyenlőnek ismer el. Nem tesz különbséget ember és ember között; a diverzitást adottságként ismeri el.

23. A szupervizor tiszteletben tartja minden egyén személyiségi jogait, emberi méltóságát, autonómiáját, valamint lelkiismereti- és véleményszabadságát, továbbá információs önrendelkezési jogát.

24. Az Etikai Kódex által képviselt értékrend általános szakmai-etikai alapértékként ismeri el azt a minden emberben benne rejlő kreativitási és fejlődési képességet, amely a másokkal való interakciókban, párbeszédben kifejeződésre juthat, amely perspektívaváltásra ösztönöz.

25. Az Etikai Kódex a szakmai-etikai előírások mellett támaszkodik a szupervizor saját személyes etikai és morális érzékére, így elismeri a szakmai autonómia értékét is.

26. Az Etikai Kódex nyilvános, az Egyesület honlapján, illetve kérésre bárki számára hozzáférhető.

II. fejezet

A SZUPERVÍZIÓ MŰKÖDÉSE

II. 1. Meghirdetés

27. A szupervíziós folyamat egyaránt létrejöhet nyilvános meghirdetés útján, valamint egyéni, szervezeti megkeresés alapján.

28. Az Egyesület társadalmi felelősségvállalása jegyében időszakosan, pro bono programokat hirdethet, melyekhez az egyesületi tagok az adott program feltételeinek figyelembevételével önként csatlakozhatnak.

29. A szupervizornak mindenkor pontos információt kell adni a szupervíziós folyamat céljáról és időtartamáról.

30. A szupervizornak a valóságnak megfelelően kell bemutatnia saját magát, valamint közölni kell minden egyéb olyan körülményt, amely az érdeklődőket a szupervíziós folyamatba való jelentkezésben befolyásolhatja.

II.2. Szerződés

31. A szupervíziós folyamat első ülésén, a kapcsolati szerződés keretében a szupervizor tájékoztatja a leendő szupervizáltakat a szupervízió tartalmi és formai sajátosságairól.

32. A szupervíziós folyamat időtartama alatt a szupervizor gondoskodik a szupervizáltak testi, lelki épségének megóvása érdekében a védett tér és idő biztonságáról.

33. A szupervizor a szupervíziós folyamatban nyert információt nem használhatja fel személyes haszonszerzésre.

 

34. A mindenkori szolgáltatási díjak (óradíj és útiköltség) megállapításánál a szupervizor az Egyesület által ajánlott minimum óradíjakat a szakma méltóságának megőrzése érdekében irányadónak tekinti, amelytől a nyújtott szolgáltatás arányában, illetve a szupervizáltak fizetőképességét figyelembe véve, eltérhet az ajánlott díjminimum mértékéig.

35. A szupervizor anyagi és egyéb előnyöket nem kínálhat és nem fogadhat el annak érdekében, hogy versenyelőnyhöz jusson.

II. 3. Szakmai felelősség

36. Ha a szupervizor a szupervíziós folyamat szervezésekor, illetve a szupervíziós folyamat során nem tudja a szupervízió keretein belül tovább segíteni a szupervízióban érintettet, akkor javaslatot tehet más szakember igénybevételére.

37. A szupervizor szakmai felelőssége a tanulási tér megteremtéséért és fenntartásáért mindaddig fennáll, amíg a közös munka be nem fejeződik.

38. A szupervizor saját szakmaisága karbantartásának érdekében önmaga számára is fontosnak tartja az önreflexiós fejlődésének, továbbképzésének és tanulási terének biztosítását.

II. 4. Titoktartás

39. A szupervizort titoktartási kötelezettség terheli. Kellő gondossággal kezeli az általa megismert és rábízott információkat, tiszteletben tartja a másik ember méltóságát, anonimitását, valamint az idevonatkozó jogszabályi előírásokat.

40. A szupervizor közösen a szupervizáltakkal esetleg tisztázza a titoktartás terjedelmét és tartalmát.

III. fejezet

KUTATÁS ÉS NYILVÁNOSSÁG

III. 1. Kutatás, publikáció

41. Kutatás vagy publikáció esetén a szupervizornak a szupervizált beleegyezését kell kérnie, és világossá kell tenni a szupervizált számára, hogy a kutatás milyen célt szolgál.

42. A szupervizornak kutatása során kötelessége a tárgyhoz tartozó jogszabályok, illetve a humán kutatással kapcsolatos jogszabályok és egyéb szabályzatok ismerete és betartása.

43. Ha a szupervizor a szupervízió témáját írás, publikálás vagy kutatás céljára használja, azt olyan módon teheti közzé, amely biztonságosan megőrzi a szupervizált vagy más érintett személyek anonimitását. Ezt az elvet peer-, kontroll szupervíziós folyamat esetén is követi.

III. 2. Nyilvánosság

44. Videofelvétel, egyéb hang-és látványrögzítés a szupervíziós üléseken csak a szupervizáltak írásos beleegyezése esetén készülhet.

45. A szupervizor felelősséggel tartozik a nyilvános felületeken általa közölt tartalmakért.

IV. fejezet

TÁRSADALMI FELELŐSSÉG, SZAKMAI ÖSSZETARTOZÁS

IV. 1. Társadalmi felelősség

46. Az Egyesület tagjai törekednek a szupervíziót széles körben megismertetni, társadalmi jelentőségét és hasznosságát a döntéshozók figyelmébe ajánlani.

47. A szupervízió, mint a szakmai személyiséget fejlesztő módszer, kiemelt szerepet tölt be a szakemberek és a szakmai kompetenciák támogatásában, így a társadalom megküzdőképességének és munkaképességének megőrzésében és fejlesztésében.

48. A szupervizorok mint a szakmaisággal foglalkozók, felelősséget éreznek, hogy a szupervízió jelenlétével és munkamódszerével támogassa azt a változást, ami mikro- és makrogazdasági szinten, valamint egyéni és szervezeti formákban egyaránt érzékelhető a munkaerőpiacon.

49. Az Egyesület tagjai a szupervíziót képviselik úgy is, mint a többi szakmát támogató hivatást, ezért részt vállalnak a társadalmi krízisek jelentkezésekor az egyes szektorokat érintő, valamint az emberi erőforrás – gazdálkodást érő kihívások kezelésében.

50. A szupervizorok a szakmai biztonságot minden szakma érdekében társadalmilag elismerendő és támogatandó célnak tartják.

IV. 2. Szakmai közösség

51. A szakmai összetartozás alapja az Etikai Kódex értékrendje és a kapcsolatba, mint legfőbb hatótényezőbe vetett hit. A szakmai párbeszédben a partneri kommunikáció, a szakmán belüli új megértések egymás között is folyamatosan fejleszthetők és újra értelmezhetők.

52. A szakmai közösség saját fejlődését, tanulási folyamatainak fenntartását a szupervizorok metaszintre figyelmes szemléletével biztosítja, a szakmai kompetenciák minimumának egységes elismerése és tudatosítása mellett.

53. A szupervizorok szakmai közössége teret ad a kreativitás és spontaneitás, a módszertani sokszínűség megélésére és reflektálására.

IV. 3. Viszonyulás a kollégákhoz

54. Minden szupervizor erkölcsi kötelessége, hogy szupervizor társait szakmailag és emberileg támogassa, valamint kollegiális magatartásával az összetartozás érzését erősítse. Egymás munkáját kölcsönösen, partnerségben a szupervizor szakma közösen elfogadott kompetencia-rendszerével segítse, szem előtt tartva a szupervízió lényegi elemét, működési elvét, az (ön)reflektív jelenlétet.

55 A szupervizor a szakmai közösség kohéziós erejét, a reflektív működést értéknek tekinti és a szakmaiság közös nevezőjeként fogadja el. Az Egyesület saját fejlesztésére, más szakmákkal és szervezetekkel folytatott párbeszédében mindenkor tiszteli a potenciálisan foglalkozásra hívó más irányzatot, gondolatot, a más szakterületről érkező, jelenlévő szakembert és nem szakembert egyaránt.

56. A szupervizorok szakmai közössége nyitott minden egyesületi tag véleményére, személyiségére, más szakmai szervezetekkel való együttműködésre.

57. Az Egyesület tagjai a szupervízió általános értékrendjét az egymás közötti kommunikációban morális alapnak tekintik, és egymást a párbeszéd lehetőségének megadásával tisztelik.

 

58. Az esetleges problémás helyzetek tisztázása, illetve szakmai állásfoglalás végett a szupervízióban résztvevők az Etikai Bizottsághoz fordulhatnak.

MSZTC alapszabály

A Magyar Szupervizorok és Szupervizor—Coachok Társasága
egyesületi alapszabályzata
a dőlt és vastagon szedett módosításokkal egységes szerkezetben

melyet az alapító tagok az alapító taggyűlésen elfogadtak, s melyet a 2003. június 02-án megtartott Közgyűlés a közhasznú szervezetté alakítás jogszabályi előírásainak megfelelően módosított, elfogadott, valamint 2010. március 26-án majd május 26-án, 2014. május 28-án és 2017. november 25-én, 2018. március 9-én,2021. szeptember 3. napján, illetve 2022. március 25. napján tovább módosított és elfogadott.

Az Egyesület az egyesületi jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján jött létre. Működését a jövőben az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról 2011. évi CLXXV. törvény (Civil tv.), valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) előírásainak megfelelően kívánja kifejteni.

Preambulum
  • A szupervíziót önálló szakmának fogadjuk el.
  • Szupervizornak tekinthetjük azt a szakembert, aki erre a felsőoktatás keretében szakirányú képesítést szerzett.
  • A szupervízió a szakmai személyiség karbantartásának, fejlesztésének eszköze, az önreflexiót középpontba helyező, a konkrét szakmai tevékenységből kiinduló és ahhoz visszacsatoló tanulási folyamat.
  • A szupervízió folyamat, ennek értelmében nem krízis intervenció, nem tanácsadás, és nem aktuális problémamegoldás, hanem a szakmai személyiséget szolgálja.
  • A szupervízió nem tölthet be kontroll-funkciót, nem alkalmazható intézményen belüli, hierarchikus, kollegiális helyzetben, továbbá a szupervizor nem vállalhatja felelősséget a szupervizált munkájáért.
  • Szupervízió alkalmazható minden olyan területen, szervezetben, intézményben, létesítményben, ahol nevelés, képzés, fejlesztés, vezetés, újranevelés, korrekció, gyógyítás és rehabilitációs, valamint for profit tevékenységet végző munka folyik és ennek során a szakemberek humán intervenciókat használnak fel a munkájukban,
  • A szupervizorok a humán segítő pályákon a szupervíziót folyamatosan szükségesnek tartják, ennek értelmében saját tevékenységük kontroll-szupervízióját is vállalják.
  • A magyar szakemberképzés Szakmai Egyesület (1996 óta Magyar Szupervizorok Társasága) keretében látja lehetségesnek a szaktevékenység Etikai Kódexének folyamatos gondozását, a magyar szupervizorok szakemberi fejlődésének és érdekképviseletének szolgálatát.
  • A magyar szupervizorok nyitottan és együttműködésre készen kooperációt vállalnak minden olyan egyesülettel, szervezettel, intézménnyel és személlyel, aki / amely a szupervízió ügyét szolgálja.
I. Általános rendelkezések
  1. / Az Egyesület neve: Magyar Szupervizorok és Szupervizor-Coachok

Társasága

Rövidítése: MSZCT

  1. Az Egyesület székhelye: 1024 Budapest, Keleti Károly utca 19. III. em. 1.
  2. Az Egyesület jogállása: önálló jogi személy.
  3. Az Egyesület alapítási éve: 1996.

5 . Az Egyesület működési területe: Az Egyesület működését Magyarországon és külföldön egyaránt ki fejti.

Az Egyesület a Civil tv. 32 . S- ában foglaltaknak megfelelően közhasznú szervezetként kíván működni.

II. Az Egyesület alapcélja és közhasznú tevékenysége

A szupervíziónak, mint interdiszciplináris szakmának a magyarországi megteremtése, minőségi követelményeinek, képzési rendszerének kialakítása és folyamatos védelme, fejlesztése

 A szupervízió alapú reflektív coaching képviselete, szakmai színvonalának biztosítása, minőségi követelményeinek, képzési rendszerének fejlesztése és folyamatos védelme.

Az Egyesület hozzájárul a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez, ezzel összefüggésben az Egyesület által végzett közhasznú tevékenységek, az azokhoz kapcsolódó közfeladat, és az azt szabályozó jogszabályhely a következők:

  1. Közhasznú tevékenység: oktatási és nevelési tevékenység

Közfeladat: Az oktatásért felelős miniszter köznevelésfejlesztéssel kapcsolatos feladata

  • a pedagógusok, a köznevelési intézményvezetők ismereteinek megújításához szükséges továbbképzés feltételeinek megteremtése, továbbá a köznevelés állami és önkormányzati irányítási feladataiban közreműködők továbbképzésének segítése,
  • nevelési -oktatási programok kidolgozása, kiadása

Jogszabályhely: A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC.

törvény 78. S (1) bek. d) és g) pontja

  1. Közhasznú tevékenység: szociális tevékenység

Közfeladat: Ä személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény állami fenntartója gondoskodik a szakemberek képzéséről, továbbképzéséről.

Jogszabályhely: A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról 1993. évi III. törvény 92/B. S (1) bek. e) pontja

  1. Közhasznú tevékenység: egészségügyi tevékenység

Közfeladat:

  • Az állam felelőssége körében az állam kötelezettségét képezi különösen az egészségügyi képzés szakképzés és továbbképzés rendszerének szabályozása, feltételeinek biztosítása
  • Az egészségügyért felelős miniszter az Egészségügyről szóló törvényben foglaltaknak, valamint a Kormány egészségpolitikai döntéseinek megfelelően ellátja az egészségügy ágazati irányítását. Így különösen ellátja az egészségügyi képzéssel, szakképzéssel, szakirányú szakképzéssel és továbbképzéssel összefüggő szakmai feladatokat

Jogszabályhely: Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 41. S (3) e) pont valamint 150. S (1) bek. b) pont.

Az egyesületi célok, feladatok megvalósításának módja:

– Elméleti és empirikus kutatások végzése, szakmai anyagok elkészítése, átadása, gondozása és publikálása.

– Külföldi szakirodalom fordítása és kiadása.

– Szakkongresszusok, szimpóziumok rendezése.

– Pályázatok Írásával, adományok gyűjtésével, a tagdíjak, illetve egyéb források felhasználásával egyesületi pénzalap megteremtése.

– A hazai és külföldi szakirodalom terjesztése.

– Szakanyagok publikálása.

– A szakterülethez kapcsolódó információs központ felállítása.

– A nemzetközi szakmai események hazai népszerűsítése és a tagság azokon való részvételének elősegítése.

– Tagjainak szakmai érdekképviselete.

– Képzések, továbbképzések szervezése, tartása tagjainak és érdeklődő szakembereknek.

Az Egyesület „közhasznú” jellegéből következik, hogy közhasznú szolgáltatásait, tevékenységének eredményeit – az egyesületi tagokon kívül mások is igénybe vehetik, elsősorban – a szociális, – az egészségügy, az – oktatási ágazatok szakdolgozói, vezetői, továbbá mindazok, kiknek munkáját a szupervíziós valamint coaching szakmai ismeretek segíthetik.

Az Egyesület, mint közhasznú szervezett vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végezhet, gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az egyesületi célok megvalósítására és a közhasznú tevékenységre fordítja, befektetési tevékenységet nem végez.

Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt. Országgyűlési képviselői, megyei önkormányzati választásokon j elöltet nem állít. A jelen Alapszabály rendelkezései értelmében közvetlen politikai tevékenység: párt érdekében végzett politikai tevékenység, az országgyűlési képviselői választáson történő jelöltállítás, a megyei, fővárosi önkormányzat képviselő-testületébe történő jelöltállítás, az Európai Parlament tagjának történő jelölés, a megyei jogú város képviselő-testületébe történő jelöltállítás, valamint a polgármester jelölése. Nem minősül közvetlen politikai tevékenységnek a külön törvényben meghatározott nemzetiségi szervezet által a helyi, illetve nemzetiségi önkormányzati képviselői választáson történő jelöltállítás, valamint a polgármester jelölése.

Az Egyesület – mint közhasznú szervezet – tevékenységének és gazdálkodásának fontosabb adatait a mindenkori hatályos jogszabályoknak megfelelően, valamint az Egyesület honlapján nyilvánosságra hozza. Ugyancsak ezen információs eszközök révén tájékozódhatnak az érdeklődők az Egyesület által nyújtott szolgáltatásokról, ezek igénybevételének módjáról, idejéről.

III. Egyesületi tagság keletkezése, megszűnése

1. Az Egyesület tagja lehet:

A jelen Alapszabályban az egyes tagsági formáknál meghatározottak szerint minden természetes személy, valamint jogi és nem jogi személyiségű szervezet – országon belül és kívül -, akik az alapszabály tartalmával – preambulumával együtt – egyetértenek, és annak kötelezettségeit vállalják.

2 . Tagsági formák:

  1. / alapító tag, b. / rendes tag, c. / pártoló tag, d. / tiszteletbeli tag.

a. / Alapító tag az, aki az alapító közgyűlésen részt vett s egyesületi alapítási szándékát aláírásával megerősítette. Az alapító tag rendes tag.

b./Rendes tag.

Az Egyesület rendes tagja lehet minden olyan bel- vagy külföldi természetes személy, aki szupervizor oklevéllel rendelkezik, és az Egyesület alapszabályát, célkitűzéseit elfogadva annak munkájában részt vesz, s a tagdíj fizetési kötelezettségének eleget tesz. A rendes tag felvételéről a Vezetőség dönt.

Más szupervizor képesítés esetén egyedi elbírálás kérhető, ebben az esetben az ilyen más képesítésű rendes tag felvételéről a Vezetőség javaslata alapján a Közgyűlés dönt a végzettség, képzettség, szakmai tapasztalat figyelembevételével.

c./ Pártoló tag

Pártoló tag lehet az a természetes vagy jogi személy, aki az Egyesület célkitűzéseit anyagilag támogatja. A felsőoktatás keretében folyó szupervizor képzésekben résztvevő hallgatók is pártoló tagként léphetnek be az Egyesületbe. A pártoló tag felvételéről a Vezetőség dönt.

d./ Tiszteletbeli tag.

Tiszteletbeli tag lehet az a természetes személy, aki ki emelkedő módon támogatja az Egyesület céljait.

A tiszteletbeli tagi cím odaítéléséről a Közgyűlés dönt. A tiszteletbeli tag az egyesület szerveinek ülésén tanácskozási joggal vehet részt és vezető tisztségviselővé nem választható.

  1. A tagok jogai és kötelezettségei:

– Minden tagnak kötelessége az Egyesület célkitűzéseit támogatni és az alapszabály rendelkezéseit betartani.

– A tagoknak joguk van az Egyesület tevékenységében részt venni, az Egyesület szolgáltatásait igénybe venni, rendezvényein jelen lenni.

– A rendes tagok egy szavazati joggal rendelkeznek.

– Az Egyesület rendes tagjai bármely tisztségre megválaszthatók.

-A pártoló tagok és a tiszteletbeli tagok tárgyalási joggal rendelkeznek, szavazati joggal nem rendelkeznek, vezető tisztség-viselővé nem választhatók.

– Minden rendes tagnak kötelessége a közgyűlés által megállapított évi tagdíjat fizetni. Abban az esetben, ha a rendes tag tagsági jogviszonya a tárgyév július 1. napján vagy azt követően keletkezik, az éves tagdíj 50%-át köteles megfizetni. A tagok – a tagdíj megfizetésén túl — az egyesület tartozásaiért saját vagyonukkal nem felelnek. A tagdíj mértékének megváltoztatását – a Vezetőség javaslata alapján — a Közgyűlés hagyja jóvá.

-Az egyesület tagja nem veszélyeztetheti az egyesület céljának megvalósítását és az egyesület tevékenységét. A tagsági viszony a jelentkező írásbeli belépési kérelmének a Vezetőség által el fogadott döntése után keletkezik.

  1. A tagsági viszony megszűnése:

A tagsági viszony megszűnik kilépés a tagsági jogviszony egyesület általi felmondása, – kizárás, – elhalálozás vagy jogutód nélküli megszűnés esetén.

A rendes tag, és a pártoló, valamint a tiszteletbeli tag a tagsági jogviszonyát az egyesület képviselőjéhez intézett írásbeli nyilatkozattal bármikor, indokolás nélkül megszüntetheti.

A Közgyűlés – a jelen Alapszabályban meghatározott eljárási rend szerint – a tagok sorából határozattal kizárja azt a tagot, aki a tagdíj fizetési kötelezettségének a második írásbeli felszólítás ellenére sem tesz eleget a tárgyévet követő év március 31-ig.

A Közgyűlés bármely egyesületi tag vagy egyesületi szerv kezdeményezésére határozattal kizárhatja azt a tagot, aki tagdíj fizetési kötelezettségének ez előző bekezdésben foglaltak szerint nem tesz eleget, valamint aki jogszabályt, az Egyesület alapszabályát vagy közgyűlési határozatát súlyosan vagy ismételten sértő magatartást tanúsít, így különösen, ha:

  • valamely, az egyesületi tagságból eredő kötelezettségét ismételten vagy súlyosan megszegi,

– ha bármely tag az Egyesület céljával, szellemiségével vagy az Alapszabállyal, egyéb belső szabályzatokkal össze nem egyeztethető magatartást tanúsít,

– magatartásával sérti az Egyesület jő hírnevét,

– legalább 1 éven keresztül az Egyesület tevékenységében semmilyen formában és mértékben nem vesz részt, és az igazolhatóan elküldött írásbeli megkeresésekre egyáltalán nem válaszol,

– az Egyesület Etikai Bizottsága erre javaslatot tesz.

Ez esetben az Egyesület Elnöke a tudomására jutó jogsértő magatartást követően azonnal, de legkésőbb 8 napon belül eljárást indít olyan formában, hogy a Közgyűlés ülését összehívja. A tag kizárására irányuló javaslatot a javaslat indokainak megjelölésével a Vezetőség egy tagja terjeszti a Közgyűlés ülésén (a továbbiakban: ülés) a Közgyűlés elé.

A Közgyűlés egyszerű szótöbbségi döntéssel dönt az ülésen arról, hogy a javaslatot tárgyalásra alkalmasnak tartja-e, amennyiben igen, úgy egyszerű szótöbbségi döntéssel dönt a javaslat megtárgyalása céljából összehívandó ügydöntő ülés (a továbbiakban: ügydöntő ülés) megtartásának időpontjáról. Az ügydöntő ülést 30 nappal későbbi időpontra kell összehívni az ülés időpontjához képest.

Az eljárás megindításáról, a javaslat lényegéről és indokairól, valamint az ügydöntő ülés helyéről és időpontjáról a Titkár legkésőbb az ügydöntő ülést megelőző 20 nappal írásban értesíti az érintett tagot és tájékoztatja arról, hogy az ügydöntő ülésen joga van megjelenni, azonban megjelenése nem kötelező, távolmaradása az ügydöntő ülés megtartását nem akadályozza, és az ügydöntő ülés időpontja előtt írásban vagy az ügydöntő ülésen szóban joga van védekezését előterjeszteni.

A tárgyalásra az ügydöntő ülésen kerül sor. A tárgyaláson a kizárni kívánt tagot meg kell hallgatni.

A tárgyalásról jegyzőkönyvet kell vezetni.

A Közgyűlés a kizárási ügyben hozott döntését a Titkár által írásos határozatban közli az érintett személlyel. A tag kizárását kimondó határozatot indokolással kell ellátni; az indokolásnak tartalmaznia kell a kizárás alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékokat, továbbá a jogorvoslati lehetőségről való tájékoztatást.

A Közgyűlés megvonhatja attól a tiszteletbeli illetőleg a pártoló tagi címet, aki erre magatartásával érdemtelenné, méltatlanná vált pld. büntetőeljárás indul ellene, viselkedése az általános erkölcsi normákba ütközik.

A tiszteletbeli illetőleg a pártoló tagi cím megvonásával kapcsolatban a tagkizárásra vonatkozó eljárási szabályokat kell alkalmazni.

A tag kizárásáról, valamint a tiszteletbeli és pártoló tagi cím megvonásáról rendelkező, Közgyűlés által meghozott határozat megsemmisítése iránt bármely tag – a határozat tudomására jutásától számított harminc napos jogvesztő határidőben pert indíthat. A perindítás a határozat végrehajtását nem gátolja, a bíróság azonban indokolt esetben a tag kérelmére a határozat végrehajtását felfüggesztheti. A per a törvényszék hatáskörébe tartozik.

IV. Az Egyesület szervezete

Az Egyesület testületei és bizottságai.

1./Közgyűlés 2./Vezetőség 3./felügyelő szerv: Felügyelőbizottság (a hatályos jogszabályok által előírt feltétel esetén), 4. / Szakmai munkacsoportok

1. / Közgyűlés:

Az Egyesület legfőbb döntéshozó szerve a Közgyűlés A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

– az Egyesület alapszabályának megállapítása, módosítása, kiegészítése, – a Vezetőség tagjai, mint vezető tisztségviselők, a Felügyelőbizottság tagjainak megválasztása, visszahívása és díjazásának megállapítása,

– az Egyesület éves költségvetésének, munkatervének, az éves tagdíj összegének a megállapítása, jóváhagyása,

– a Vezetőség, a Felügyelőbizottság beszámoltatása éves tevékenységéről, munkaprogramjuk elfogadása, az Egyesület megszűnésének, illetve más társadalmi szervezettel való egyesülésének és szétválásának kimondása, /megszűnés esetén döntés az egyesületi vagyon hovafordításáról/,

– az Egyesület éves beszámolójának, ezen belül az ügyvezető szervnek az egyesület vagyoni helyzetéről szóló jelentésének megtárgyalása, elfogadása, tekintettel az Egyesület közhasznú jellegére, az Egyesület beszámolójával egyidejűleg közhasznúsági mellékletének megtárgyalása, jóváhagyása, (a közhasznúsági melléklet a Civil tv. 29. S (6) és (7) bekezdésében foglalt előírások figyelembevételével készül s kerül a Közgyűlés elé),

– a vezető tisztségviselő feletti munkáltatói jogok gyakorlása, ha a vezető tisztségviselő az egyesülettel munkaviszonyban áll;

– az olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet az egyesület saját tagjával, vezető tisztségviselőjével, a felügyelőbizottság tagjával vagy ezek hozzátartozójával köt;

– a jelenlegi és korábbi egyesületi tagok, a vezető tisztségviselők és a felügyelőbizottsági tagok vagy más egyesületi szervek tagjai elleni kártérítési igények érvényesítéséről való döntés;

– tag kizárásával, tiszteletbeli és pártoló tagi cím megvonásával kapcsolatos döntés meghozatala;

– a Felügyelőbizottság tagjainak megválasztása, visszahívásuk és díjazásuk megállapítása;

– amennyiben ilyen megválasztására a későbbiekben sor kerül, a választott könyvvizsgáló megválasztása, visszahívása és díjazásának megállapítása; és

-a végelszámoló kijelölése

– döntés mindazokban az ügyekben, melyet a jogszabály, a jelen Alapszabály, a Közgyűlés határozata illetőleg a Közgyűlés támogató határozata esetén a Vezetőség határozata a Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utal.

A Közgyűlés működésének szabályai:

A Közgyűlés szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal ülésezik az Egyesület székhelyén.

Az összehívásáról a Vezetőség írásban, meghívó útján gondoskodik, legalább 15 nappal a Közgyűlés előtt, a napirend egyidejű közlésével.

A meghívónak tartalmaznia kell

  1. az Egyesület nevét és székhelyét;
  2. az ülés idejének és helyszínének megjelölését;
  3. az ülés napirendjét.

A Vezetőség határozata, valamint a tagok egyharmadának – ok és cél megjelölésével benyújtott írásbeli – kérelme alapján 30 napon belül a Közgyűlést össze kell hívni.

A bíróság indítványára pedig a Közgyűlést kötelező összehívni.

A Közgyűlés a tagok legalább 50%+1 fő jelenléte esetén határozatképes.

Ä tiszteletbeli tag, a pártoló tag távolléte a határozatképességet nem érinti.

Határozatképtelenség esetén a Vezetőség a Közgyűlést egy héten belül – azonos tárgykörrel – újból összehívja. Az újbóli összehívás esetén a Közgyűlés legalább 10 tag jelenléte esetén határozatképes.

A Közgyűlés határozatait egyszerű szavazati többséggel hozza.

Kivétel:

– az alapszabály jóváhagyása, az Egyesület feloszlatása, a vagyoni végelszámolás elvégzése, a beszámoló és a közhasznúsági melléklet megtárgyalása, jóváhagyása. A megjelölt témák esetében a Közgyűlés 2/3-os szavazással dönt.

– Az Egyesület alapszabályának módosításához a jelen lévő tagok háromnegyedes szótöbbséggel hozott határozata szükséges.

– Az Egyesület céljának módosításához és az egyesület megszűnéséről szóló közgyűlési döntéshez a szavazati joggal rendelkező tagok háromnegyedes szótöbbséggel hozott határozata szükséges.

A Közgyűlés határozatait nyílt szavazással hozza.

Szavazati jogát minden rendes tag személyesen vagy elektronikus hírközlő eszköz útján gyakorolhatja.

A tagok a Közgyűlésen tagsági jogaikat elektronikus hírközlő eszköz útján is gyakorolhatják az alábbiak szerint:

A Közgyűlés megtartható úgy is, hogy a tagok a Közgyűlésen nem közvetlen személyes jelenléttel, hanem erre alkalmas, a tagok azonosítását, a tagok közötti párbeszédet, illetve vitát korlátozás nélkül lehetővé tevő elektronikus hírközlő eszköz (Skype, Zoom Meeting, MS Teams, Google Meets) közvetítésével vesznek részt. A Közgyűlés ilyen módon történő megtartása esetén nem alkalmazhatók olyan elektronikus hírközlő eszközök, amelyek nem teszik lehetővé a Közgyűlésen résztvevők személyének megállapítását. Ha valamely tagot a Vezetőség bármely tagja személyesen nem ismer, az érintett tagtól az ülésen történő részvétel érdekében kérhető fényképes, személyazonosításra alkalmas okmányának felmutatása.

A Vezetőség köteles megtenni mindent annak érdekében, hogy a tagok a döntéshozatallal összefüggő tájékoztatást megkapják, valamint, hogy a meghozott döntésekről tájékoztatást kapjanak.

Az elektronikus hírközlő eszköz közvetítésével tartott Közgyűlésen elhangzottakat és a meghozott határozatokat hiteles módon, úgy kell rögzíteni, hogy az utóbb is ellenőrizhető legyen. Az elektronikus hírközlő eszköz közvetítésével tarott Közgyűlésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet az Elnök hitelesít.  Az jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az elektronikus hírközlő eszköz útján résztvevő tagok adatait (név, lakcím).

Amennyiben az Egyesület Alapszabálya valamely kérdésben titkos szavazást ír elő, a Közgyűlést elsősorban olyan elektronikus hírközlő eszköz útján kell megtartani, amely biztosítja a titkos szavazás lehetőségét (Zoom Meeting). Amennyiben a Közgyűlés nem tartható meg olyan elektronikus hírközlő eszköz útján, amely biztosítja a titkos szavazás lehetőségét, úgy a tagok az adott közgyűlés ideje alatt a titkos szavazást lehetővé tevő eszközön keresztül szavaznak (Eleve, Survio), amely szavazás eredményét az Elnök ismerteti a Közgyűléssel.

A közgyűlés ülései nyilvánosak, azon bárki részt vehet.

A Közgyűlést az elnök, akadályoztatása esetén az egyik alelnök vezeti.

A Közgyűlés ülései nyilvánosak, azon bárki részt vehet                                                                                                                     A szavazatok megszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik.

A Közgyűlésről jegyzőkönyvet kell vezetni.

A jegyzőkönyv készítéséről az Egyesület Elnöke köteles gondoskodni. A jegyzőkönyvnek tartalmazni kell: a Közgyűlés helyét, idejét, napirendjét, amennyiben a közgyűlés elektronikus hírközlő eszköz útján került megtartásra, úgy ennek tényét, a jelenlévők nevét, számát, a hozott döntéseket, a döntésekért felelős személyeket, a végrehajtási határidőket, a döntést támogatók és ellenzők számarányát /ha lehet személyét is /. A jegyzőkönyvet az Elnök, a jegyzőkönyvvezető és a Közgyűlés által a jelenlévő rendes tagok közül választott két hitelesítő írja alá.

A Közgyűlés határozatairól, döntéseiről  időrendi sorrendben a Titkár nyilvántartást vezet, mely tartalmazza a döntés időpontját, tartalmát, hatályát, a döntést támogatók és ellenzők számarányát, személyét.

A Közgyűlés határozatait, döntéseit, melyek bármely tagra vonatkozóan jogokat, kötelezettségeket állapítanak meg, vagy harmadik személyt /beleértve a hatóságokat is/ érintenek, a döntéshozatal után azonnal, de legkésőbb 8 napon belül írásban közölni kell az érintettekkel.

2. / Vezetőség:

A Közgyűlés rendes tagjai közül titkos szavazással négy éves időtartamra 7 fős Vezetőséget választ. A Vezetőség tagjainak személyére az Egyesület három tagjából álló jelölőbizottság tesz javaslatot a Közgyűlésnek, jelölt lista útján. A jelölőbizottság a jelöltlistát az Egyesület tagjai által a jelölőbizottság részére megküldött jelölések összesítésével készíti elő azzal a megkötéssel, hogy a jelölőbizottság csak olyan jelöltet vehet fel   a jelöltlistára, akit legalább az Egyesület tíz tagja jelölt. A jelölőbizottság a hozzá beérkezett jelölésekhez kötve van.

A Vezetőség Elnökből, a Gazdasági Alelnökkel együtt három Alelnökből, Titkárból és két további vezetőségi tagból áll. A Vezetőség munkáját Nemzetközi referens segíti, aki az Egyesület Vezetőség által megbízott rendes tagja, aki nem tagja a vezetőségnek.

A Vezetőség tagjai egymással hozzátartozói, rokoni, függőségi viszonyban nem állnak.

Két Közgyűlés között a Vezetőség látja el az Egyesület ügyvezetését és a tagok képviseletét. Vezetőséget negyedévenként, valamint akkor is össze kell hívni, ha a vezetőségi tagok kétharmada az ok és cél megjelölésével írásban indítványozza.

A Vezetőség összehívásáról az Elnök vagy a Titkár gondoskodik. Az összehívás írásban történik legalább 10 nappal az ülés előtt, a napirendi pont egyidejű közlésével.

A Vezetőség:

– meghozza a rendes tag felvételével, pártoló tagi cím odaítélésével kapcsolatos döntéseket;

– rendszeresen ellenőrzi a Közgyűlés határozatainak időarányos végrehajtását,

– véleményezi a zárszámadást és a költségvetést,

– a két Közgyűlés közötti időszakban állást foglalhat és döntést hozhat olyan ügyekben, melyek nem tartoznak a Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe és melyek halasztást nem tűrnek. Ezekről az ügyekről azonban a következő Közgyűlésen jelentést kell tenni és a Közgyűlés jóváhagyását kell kérni,

– gondoskodik a Közgyűlés és a Vezetőség határozatainak végrehajtásáról,

– előterjesztést tesz a Közgyűlés összehívására és napirendjére, s gondoskodik ezek megfelelő előkészítéséről,

– a Vezetőség az egyes feladat-csomagok megoldására, egyes témák kidolgozására szakmai munkacsoportokat alakíthat,

– dönthet minden olyan kérdésben, mely nem tartozik a Közgyűlés kizárólagos jogkörébe.

A Vezetőség tagjai kötelesek a Közgyűlésen részt venni, a Közgyűlésen az egyesülettel kapcsolatos kérdésekre válaszolni, az egyesület tevékenységéről és gazdasági helyzetéről beszámolni.

A Vezetőség ülése akkor határozatképes, ha azon a tagok több mint 50 %-a / legalább egy fővel / jelen van. Határozatait nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza.

Szavazati egyenlőség esetén a javaslatot elvetettnek kell tekinteni.

A Vezetőség ülései nyilvánosak.

A Vezetőség azon ülésén, mely érinti az Egyesület pénzügyi kérdéseit, tanácskozási joggal részt vesz a Felügyelőbizottság egyik tagja. Ilyen téma tárgyalásához meghívása kötelező.

A Vezetőség azon ülésén, mely érinti az egyesület nemzetközi kapcsolatait, tanácskozási joggal részt vesz a nemzetközi referens. Ilyen téma tárgyalásához meghívása kötelező.

A vezetőségi ülést a közgyűlésre vonatkozó szabályok szerint elektronikus úton is meg lehet tartani.

A Vezetőség üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az erről való gondoskodás az Elnök feladata.

A jegyzőkönyvnek tartalmazni kell az ülés helyét, idejét, napirendjét, a jelenlévők nevét, számát, a hozott döntéseket, a döntésekért felelős személyeket, a végrehajtási határidőket, a döntést támogatók és ellenzők számát, személyét. A jegyzőkönyvet az Elnök és a Titkár Írja alá. A Vezetőség azon döntéseit, melyek bármely tagra vonatkozóan jogokat és kötelezettségeket állapítanak meg, vagy harmadik személyt érintenek, beleértve a hatóságokat is a döntéshozataltól számított 3 napon belül írásban meg kell küldeni az érintettnek.

A Vezetőség határozatairól, döntéseiről – időrendi sorrendben – a

Titkár nyilvántartást vezet, mely tartalmazza a döntés időpontját, tartalmát hatályát, a döntést támogatók és ellenzők számarányát, személyét.

Összeférhetetlenség:

A Vezetőség tagja (a továbbiakban vezető tisztségviselő) az a nagykorú személy lehet, akinek cselekvőképességét a tevékenysége ellátásához szükséges körben nem korlátozták.

A vezető tisztségviselő ügyvezetési feladatait személyesen köteles ellátni.

Nem lehet vezető tisztségviselő az, akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen szabadságvesztés büntetésre ítéltek, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos következmények alól nem mentesült.

Nem lehet vezető tisztségviselő az, akit e foglalkozástól jogerősen eltiltottak. Akit valamely foglalkozástól jogerős bírói ítélettel eltiltottak, az eltiltás hatálya alatt abban az esetben, ha az ítéletben megjelölt tevékenységet az Egyesület folytatja, az Egyesület vezető tisztségviselője nem lehet.

Az eltiltást kimondó határozatban megszabott időtartamig nem lehet vezető tisztségviselő az, akit eltiltottak a vezető tisztségviselői tevékenységtől. (Ptk. 3:22 S)

A közhasznú szervezet megszűnését követő három évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki korábban olyan közhasznú szervezet vezető tisztségviselője volt annak megszűnését megelőző két évben legalább egy évig –

  1. amely jogutód nélkül szűnt meg úgy, hogy az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott adó- és vámtartozását nem egyenlítette ki,
  2. amellyel szemben az állami adó- és vámhatóság jelentős összegű adóhiányt tárt fel,
  3. amellyel szemben az állami adó- és vámhatóság üzletlezárás intézkedést alkalmazott, vagy üzlet lezárást helyettesítő bírságot szabott ki,
  4. amelynek adószámát az állami adó- és vámhatóság az adózás rendjéről szőlő törvény szerint felfüggesztette vagy törölte (Civil tv. 39. S (1) bekezdés).

A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt (Civil tv. 39. S (2) bekezdés).

3. / Felügyelőbizottság:

Figyelemmel arra, hogy az Egyesület tagjainak létszáma a száz főt meghaladja, felügyelő szerv választása az Egyesületnél a Ptk. rendelkezései alapján kötelező (Ptk. 3:82.§ (1) bek.).

A Felügyelőbizottság 3 főből áll, tagjait a Közgyűlés választja határozott időre, 6 évre.

A Felügyelőbizottság tagjai megbízatásuk ideje alatt közvetlenül a Közgyűlésnek vannak alárendelve.

A Felügyelőbizottság tagjai maguk közül egyszerű szótöbbségi döntéssel elnököt választanak. A Felügyelőbizottság ügyrendjét maga állapítja meg.

A Felügyelőbizottság szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülésezik. Ä Felügyelőbizottság ülését annak elnöke akadályoztatása esetén bármelyik felügyelőbizottsági tag – írásban hívja össze írásbeli meghívő megküldésével. Írásbeli összehívásnak tekintendő az e-mail útján történő összehívás is. Az írásbeli meghívóban közölni kell a napirendet is. A Felügyelőbizottság akkor határozatképes, ha az ülésen legalább tagjainak többsége jelen van. A Felügyelőbizottság tagjai nyílt, kézfeltartásos szavazással hozzák meg a határozatokat. A Felügyelőbizottság minden kérdésben egyszerű szótöbbségi döntéssel határoz szavazategyenlőség esetén a határozatot elvetettnek kell tekinteni.

A Felügyelőbizottság ülését annak elnöke, akadályoztatása esetén a rangidős jelenlévő felügyelőbizottsági tag vezeti és gondoskodik az ülésen elhangzottak jegyzőkönyveztetéséről.

A Felügyelőbizottság tagja a Vezetőség ülésén tanácskozási joggal részt vehet

Nem lehet a felügyelő szerv elnöke vagy tagja az a személy, aki

  1. a döntéshozó szerv, illetve az ügyvezető szerv elnöke vagy tagja

(ide nem értve az egyesület döntéshozó szervének azon tagjait, akik tisztséget nem töltenek be),

  1. a közhasznú szervezettel e megbízatásán kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik,
  2. a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül – kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat, és az egyesület által tagjának a tagsági jogviszony alapján a létesítő okiratban foglaltaknak megfelelően nyújtott cél szerinti juttatást —, illetve
  3. az a) -c) pontban meghatározott személyek közeli hozzátartozója.

A Felügyelőbizottság ellenőrzi az Egyesület működését és pénzügyi gazdálkodását, különösen annak költségvetésében jóváhagyott összegek rendeltetésszerű és a mindenkori előírásoknak megfelelő felhasználását, megvizsgálja az Egyesület zárszámadását.

Ennek során a Felügyelőbizottság a vezető tisztségviselőktől jelentést, a szervezet munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá a közhasznú szervezet könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.

A Felügyelőbizottság az ellenőrzés alapján kialakult véleményét közli a Közgyűléssel.

A Felügyelőbizottság megállapítása és javaslata alapján az Egyesület illetékes szerve köteles a megfelelő intézkedést megtenni, annak végrehajtását ellenőrizni.

A Felügyelőbizottság köteles a Közgyűlést tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy

  1. az Egyesület működése során olyan jogszabálysértés vagy az Egyesület érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás)

történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése a Közgyűlés döntését teszi szükségessé;

  1. a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merült fel A Közgyűlést a Felügyelőbizottság indítványára – annak megtételétől számított harminc napon belül – intézkedés céljából össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a Közgyűlés összehívására a Felügyelőbizottság is jogosult.

Ha a Közgyűlés a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Felügyelőbizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi ellenőrzést ellátó szervet.

A Felügyelőbizottság tevékenységéről jelentést tesz a Közgyűlésnek és a Vezetőségnek.

A Bizottság üléseit szükség szerint tartja, de évente legalább egyszer — a Közgyűlés előtt — össze kell ülnie.

4. / Szakmai munkacsoportok

Az Egyesület Vezetősége a tagok soraiból, szakmai és egyéb munkacsoportokat hozhat létre. E csoportok feladatait, működésük rendjét a Vezetőség határozza meg. A munkacsoportok koordinátorát a vezetőség bízza meg.

Az Egyesület Elnökét és tisztségviselőit a rendes tagok az alakuló Közgyűlésen, majd a négyévente összehívandó tisztújító közgyűlésen választja meg. A vezetőségi tagok ugyanarra a vezetőségen belüli tisztségre egymást követő időszakokra legfeljebb két alkalommal választhatóak meg. Esetleges visszahívásukról, új tisztségviselők megválasztásáról is a Közgyűlés jogosult dönteni.

5./ Etikai Bizottság

Az Egyesületnél 5 főből álló Etikai Bizottság működik, amely biztosítja és ellenőrzi az Etikai Kódex előírásainak betartását.  Az Etikai Bizottság 5 tagját az Egyesület rendes tagjai közül a Közgyűlés választja meg. Az Etikai Bizottság tagja nem lehet egyidejűleg a Vezetőség tagja is. Az Etikai Bizottság tagjainak megbízatása 5 (öt) éves határozott időtartamra szól. Az Etikai Biztosság tagjai maguk jelölik ki az Etikai Bizottság elnökét, aki gondoskodik az Etikai Biztosság üléseinek összehívásáról és azok levezetéséről.

Az Etikai Bizottság kivizsgálja a tudomására jutott, az Egyesület tagjainak, az Egyesület Etikai Kódexét sértő magatartását. Amennyiben az Etikai Biztosság tudomására jut, hogy az Egyesület tagjai közül bárki, az Egyesület Etikai Kódexét – adott esetben súlyosan – megszegte, az Etikai Biztosság elnöke haladéktalanul gondoskodik az Etikai Bizottság ülésének összehívása iránt. Az Etikai Biztosság ülését írásban (legalább e-mailes formában) kell összehívni, az összehívás indokául szolgáló etikai vétség rövid leírásával. Amennyiben az Etikai Bizottság bármely tagja úgy találja, hogy az etikai vétség körülményei indokolják, az Etikai Bizottság a Vezetőség egy tagját meghívja az Etikai Bizottság ülésére. Az így meghívott vezetőségi tag kizárólag konzultációs joggal rendelkezik. Amennyiben a Vezetőség által tárgyalt napirend indokolttá teszi, a Vezetőség egy etikai bizottsági tagot konzultációs joggal hív meg a vezetőségi ülésre (kizárólag azon napirendi pont tárgyalására, amely az etikai bizottsági tag jelenlétét indokolttá teszi).

Az Etikai Bizottság az érintett (panaszolt) tagot, illetve az ügyben érintett egyéb felet (pl. panaszos) meghallgatja.

Amennyiben az Etikai Bizottság megállapítja, hogy az Egyesület tagja az Etikai Kódex rendelkezéseit megszegte vagy a tudomására jutott körülmények alapján etikai vétség nem állapítható meg, úgy erről az érintett tagot írásban értesíti az ügy részleteinek, illetve a mérlegelt körülmények leírásával. Amennyiben az Etikai Bizottság megállapította, hogy a tag etikai vétséget követett el, úgy figyelmeztetni kell az érintett tagot, hogy ismételt etikai vétség elkövetése esetén az Etikai Bizottság kezdeményezi az érintett tag Egyesületből történő kizárását. Az Etikai Bizottság jelen bekezdés szerinti határozata ellen az érintett tag a Közgyűlésnél élhet fellebbezéssel.

Amennyiben az Etikai Biztosság azt állapítja meg, hogy az Egyesület tagja ismételten vagy súlyos mértékben megszegte az Etikai Kódexet, úgy javasolja a Közgyűlésnek – az eset részletes körülményeinek leírása mellett- a tag Egyesületből történő kizárását. Az Etikai Bizottság jelen bekezdés szerinti határozata ellen önálló jogorvoslatnak nincs helye, azonban a tagkizárásra vonatkozó közgyűlési határozat elleni jogorvoslatban az Etikai Bizottság határozata is kifogásolható.

Az Etikai Biztosság akkor határozatképes, ha legalább 3 tagja jelen van az ülésen. Az Etikai Biztosság a jelenlévő tagok egyszerű többségének szavazatával hozza meg határozatait. Az etikai vétséggel érintett bizottsági tag az adott etikai eljárásban nem vehet részt. Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elvetettnek kell tekinteni. Az Etikai Bizottság maga alakítja ki ügyrendjét. Az Etikai Bizottság éves munkájáról, a Számviteli törvény szerinti beszámolót elfogadó éves közgyűlésen tájékoztatja a tagságot.

Vezető tisztségviselők.

a. / Elnök:

A Közgyűlés 4 éves időtartamra Elnököt választ.

Az Elnök:

  • gondoskodik az Egyesület alapszabály szerinti működéséről,
  • az Egyesület központi szerveinek ülései között folyamatosan intézi az Egyesület ügyeit,
  • előkészíti a központi szervek üléseit és gondoskodik a hozott határozatok végrehajtásáról,
  • vezeti a Közgyűlést és a Vezetőség üléseit,
  • gondoskodik a Közgyűlések, vezetőségi ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről,

— önállóan képviseli az Egyesületet,

  • gondoskodik arról, hogy a Vezetőség intézkedései összhangban legyenek a Közgyűlés határozataival,
  • önálló utalványozási és pénzfelvételi joggal rendelkezik,
  • ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály vagy a jelen Alapszabály a hatáskörébe utal.

Tiszteletbeli elnök — amennyiben a tisztújító közgyűlés új elnököt választ, a leköszönő elnököt a Közgyűlés tiszteletbeli elnökké választhatja. A tiszteletbeli elnöki tisztség a tisztség elfogadásával keletkezik, és határozatlan időtartamra szól. A tiszteletbeli elnök az Elnökség tekintetében szavazati joggal nem rendelkezik, a Vezetőség munkáját tanácsaival segítheti.

A tiszteletbeli elnök az egyesület rendes tagja, egyebekben rá a rendes tagra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

  1. / Az Alelnök és a Gazdasági Alelnök:

A Közgyűlés 4 éves időtartamra 1 Gazdasági Alelnököt és 2 Alelnököt választ, akik annak távollétében, illetve akadályoztatása esetén helyettesítik az Egyesület Elnökét, intézik a szakmai személyi ügyeket, s minden olyan ügyet, mellyel az Egyesület Elnöke megbízza őket. Az Elnököt akadályoztatása vagy távolléte esetén az általa írásban megbízott Alelnök vagy Gazdasági Alelnök helyettesíti, aki a helyettesítés során önállóan jár el.

  1. / Titkár:

A Közgyűlés 4 éves időtartamra Titkárt választ.

A Titkár:

  • gondoskodik az   Egyesület  ügyviteli,   adminisztrációs feladatainak ellátásáról,  segíti a Közgyűlés, a Vezetőség határozatainak, az egyesületi tisztségviselők intézkedéseinek végrehajtását,
  • gondoskodik az Egyesület nyilvántartásainak vezetéséről, iratkezeléséről,
  • biztosítja a Vezetőség tagjaival együtt az Egyesületen belüli kapcsolattartást,
  • ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket a jelen Alapszabály a hatáskörébe utal
  1. / Vezetőségi tag

A Közgyűlés 4 éves időtartamra további két fő vezetőségi tagot választ. A vezetőségi tag részt vesz a Vezetőség munkájában, döntéshozatalaiban, ellátja az ott meghatározott feladatok rá vonatkozó részét.

A közgyűlési, vezetőségi ülésekre döntések nyilvánosságra hozatalának módja:

A Közgyűlés, a Vezetőség a hozott döntéseit a következő módon hozza nyilvánosságra, valamint az érintett személyek tudomására:

-az egyesületi honlapon, – az Egyesület „Hírlevél” c. lapjában. Ugyancsak ily módon jutnak a köz tudomására az Egyesület által nyújtott szolgáltatások formái, ezek igénybevételének módja, a szervezett tanfolyamok, képzések, konferenciák helye, ideje, témája továbbá a közhasznú tevékenységről szóló közgyűlési beszámolás helye, időpontja.

Az Egyesület működésével kapcsolatos iratok megtekinthetők: az Egyesület székhelyén. Az iratokról szükség esetén saját költségre másolat készíthető. Ezt a szándékot azonban előzőleg az Egyesület Titkárának jelezni kell.

V. Az Egyesület gazdálkodása

Az Egyesület a rendelkezésre álló anyagi eszközökkel éves költségvetés szerint – a gazdálkodási számviteli előírások betartásával – gazdálkodik. Gazdálkodásáról zárszámadást készít.

Költségvetési elszámolását a Közgyűlés fogadja el.

Az Egyesület működési költségeit, vagyonát a következő forrásokból szerzi be: – tagdíj,

  • pártoló tagok hozzájárulása,
  • pályázatok, szponzori támogatások,
  • központi költségvetési támogatás,
  • egyéb /alapítvány, adomány, hagyaték stb. bevétel.

Az Egyesület célja megvalósítása, gazdasági feltételeinek biztosítása érdekében gazdasági -vállalkozási tevékenységet is folytathat, tanfolyamokat, szakmai továbbképzéseket, előadásokat szervezhet és vezethet, alapítványokat hozhat létre, díjakat alapíthat, pályázatokat írhat ki. A vállalkozói tevékenységnek azonban összhangban kell lenni az Alapszabályban meghatározott célokkal, feladatokkal, az Egyesület gazdasági-vállalkozási tevékenységet csak közhasznú tevékenysége megvalósítását nem veszélyeztetve végez.

Az Egyesület a gazdálkodása, vállalkozása során elért eredményeit nem oszthatja fel, azt az Alapszabályában meghatározott közhasznú tevékenységére fordítja. Ha az Egyesület olyan tevékenységet végez, melyet a jogszabály feltételhez köt, e tevékenység felett a tevékenység szerinti hatáskörrel rendelkező állami szerv, a hatósági ellenőrzésre vonatkozó szabályok alkalmazásával felügyeletet gyakorol

Az Egyesület tartozásáért saját vagyonával felel, a tagok, a tagszervezetek saját vagyonukkal nem felelnek.

Az Egyesület céljainak megvalósítása érdekében támogatókat kereshet. Az elfogadott támogatást a lehető leghatékonyabban és a legrövidebb időn belül az elérni kívánt cél érdekében kell felhasználni.

Mindazon kérdésekben, melyekről az Älapszabá1y nem rendelkezik a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013, évi V. törvény (Ptk.), valamint az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról 2011. évi CLXXV. törvény (Civil tv.) valamint a hatályos, vonatkozó jogszabályok az irányadók.

Timár Noémi
az Egyesület Elnöke
Budapest, 2022. március 25.

Alulírott dr. Csiszár Attila ügyvéd (székhely: 1191 Budapest, Lehel u. 28., KASZ: 36058490) jelen okirat ellenjegyzésével, a Cnytv. 38.§ (2) bekezdése alapján kijelentem, hogy a I.2. pontban módosított Alapszabály egységes szerkezetbe foglalt szövege, megfelel a létesítő okirat-módosítások alapján hatályos tartalmának.

Készítettem és ellenjegyzem:
dr. Csiszár Attila ügyvéd (KASZ: 36058490)
Budapest, 2022. március 25.

Adatkezelés

Általános adatkezelési tájékoztató az MSZCT által szervezett konferenciákon, nyílt és akkreditált képzéseken résztvevők és hírlevélre feliratkozók részére:

Adatkezelési_tájékoztató_általános

Adatkezelési tájékoztató csak egyesületi tagok részére:

Adatkezelési_tájékoztató_tagoknak